runbexrun.blogg.se/bexbakar

Sconesuppgradering

Publicerad 2015-11-01 07:53:18 i Allmänt,

Godmorgon! 
Idag är det söndag och vad passar bättre en söndagsmorgon än brunch? Brunch med nybryggt kaffe, fruktsallad, yoghurt och scones. Just scones är något jag tycker är nästintill självskrivet på brunchmenyn, det markerar på något vis att man är ledig när man har tid att baka på morgonen innan frukost. Och så är det gott. Tyvärr är klassiska scones ingen hälsokur, så därför tänkte jag dela med mig av en variant jag gjorde igår där jag drog ner på fettet och upp på de mer näringsrika mjölerna. Fortfarande enkelt och snabbt, såklart!


Scones med fyra sorters mjöl (6-8 st)
1,5 dl havregryn
1 dl kokande vatten

1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
0,5 dl keso
1 dl rågmjöl 
0,5 dl sojamjöl
3 dl vetemjöl
25 g smör
1 dl naturell yoghurt 

Börja med att ta ut smöret ur kylen så det hinner tina upp och bli mjukt. Sätt ugnen på 250 grader. 
Blanda sedan havregryn och vatten i en bunke och låt stå i 10 min.Blanda sedan i övriga ingredienser, avsluta med yoghurten. 
Forma runda små bollar och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Nagga bullarna med en gaffel.
Sätt in i ugnen och grädda i ca 12 minuter. Servera nygräddade!

De här sconesen smakar inte exakt som vanliga vetescones, men de är riktigt goda de med! Den lite kraftigare smaken passar bättre till ost och liknande pålägg, så om du är ett sort fan av scones med sylt kanske de inte riktigt är för dig. 
Det kan kanske ändå vara något att testa? Keso och sojamjöl bidrar till mer proteinrika scones och rågmjöl och havregryn bidrar med fiber och en rad mineraler som vetemjöl saknar. 

Hoppas du gillar dem! Det gjorde i alla fall jag.

/Bex 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela