runbexrun.blogg.se/bexbakar

Brödtankar

Publicerad 2015-10-28 20:53:00 i Brödbak, Surdeg,

Jag har nästan helt slutat att baka med jäst. Visserligen har jag en påse torrjäst hemma i skafferiet, men den står där mest i väntan på att få bli kanelbulle, saffranskringla eller kardemummalängd. En väntan som kan bli lång med tanke på att vi i vårt lilla hushåll just nu undviker tillsatt socker och vitt socker.
 
I vanliga matbröd är det nu nästan 100 % surdeg som gäller. Jag funderade lite på varför, hur det kom sig att jag övergav jästen så fort Albert kom till världen.
Det jag kom fram till var väl tre skäl
1) surdegsbröd är så himla goda!
2) de håller längre än jästbröd
3) jag anser att surdeg fungerar bättre än jäst för att jäsa "tunga" degar med mycket fullkorn, frön och torkad frukt.
 
Surdeg funkar också väldigt bra för hur jag bakar till vardags. Jag tycker inte om att ha en deg jag måste titta till hela tiden, som liksom tar tid ifrån mig. Ibland är det kul att få pyssla i köket och bara fokusera på det, men eftersom jag bakar allt bröd vi äter skulle det ta för mycket tid från vardagen. Jag gillar att baka, men jag gillar också att träna, laga mat, läsa böcker osv. Plus att jag faktiskt också måste städa, diska, tvätta och jobba. Drömscenariot vore att bara få baka hela tiden, men det är tyvärr rätt långt ifrån verkligheten just nu.
 
Ett "vardagsbrödbak" - vilket infaller en till två gånger i veckan - ser för mig ut som så att jag matar min surdeg på kvällen, rör ihop degen på morgonen, ställer denna i kylen och om Jonathan är hemma får han i uppgift att ta ut den vid en lagom tid, bakar ut degen på eftermiddagen efter jobbet, låter den därefter jäsa en andra gång och gräddar vid middagstid. På det här sättet tar brödet minimalt med tid och ger mig maximalt med energi eftersom jag får göra allt det roliga utan att vänta!
 
I och med detta faktum har jag börjat få slut på surdegsrecept i min brödbok. Tips på goda bröd mottages tacksamt! Helst utan alltför krångliga/ovanliga ingredienser då jag helst håller mig till tre mjölsorter i skafferiet (vetemjöl, grahamsmjöl och rågmjöl). För att råda bot på problemet tänker jag att jSuag ska börja experimentera mer framöver och omvandla mina favoritjäsbröd till surdegsbröd. Hade också tänkt försöka starta en glutenfri surdeg så att jag kan baka bröd till mamma. Funderar på om havremjöl kan tänkas funka? Någon som vet något om glutenfria surdegar?
 
/Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela