runbexrun.blogg.se/bexbakar

Linssoppa och foccacia

Publicerad 2015-10-26 17:18:28 i Brödbak,

I går stod linssoppa på menyn hemma hos oss. Jag hade hittat ett recept i min favoritkokbok Mera Vego som jag ville testa, nämligen gul linssoppa med kokosmjölk. Superenkelt var receptet; bara att hacka lök och riva morötter, fräsa de i curry, hälla i kokosmjölk, vatten, linser och buljongtärning och låta koka! Hur gott som helst blev det också. Till denna soppa ville jag baka något gott litet bröd, eftersom jag har gott om tid och energi nu när jag varit småförkyld och inte kunnat träna. Valet föll på foccacia.
 
 
Här ovan syns vår soffmåltid i sin helhet. Det var NFL igår och därmed obligatorisk TV-middag. Tyvärr bir bilderna aldrig särskilt bra här i lägenheten (ber om ursäkt för det) nu när solen inte lyser lika starkt och våra lampor ger ett ljus som ser mystiskt ut på bild.
 
 
Här en liten close-up på min foccacia i uppskuren form. Bredvid den har vi lite rostade kikärter.
 
 
Foccacia är ganska lätt att baka. Mycket sköter sig själv. Degen är enkel att röra ihop och handskas med och det enda viktiga att komma ihåg är att ha mycket och god olivolja med i processen. Då jag inte hade en enda liten droppe olivolja kände jag att det skulle gå åt pipsvängen redan innan jag började, men vet ni vad? God rapsolja fungerar lika bra!
 
Här nedan följer mitt recept. Jag följde ett grundrecept från den här boken som jag ändrade lite efter vad jag hade hemma.
 
Ingredienser
Liten skvätt med torrjäst (skulle gissa på ca 1 tsk)
3,5 dl vatten
2 msk rapsolja
1 msk honung
7,5 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
 
Några nypor flingsalt
Timjan
Mer rapsolja
 
Hur du gör
Börja med att röra ut jästen i vattnet. Häll i resten av ingredienserna och blanda med en trägaffel eller liknande tills degen känns jämn. Täck bunken och låt jäsa ca 5 timmar.
Täck en långpanna med bakplåtspapper och pensla ut lite olja på det. Skrapa ut degen i pannan så den täcker hela (eller så gott det går). Pensla över olja och täck sedan med plastfolie och en bakhandduk ovanpå. Låt jäsa i ca 1,5-2 timmar.
Sätt ugnen på 225 grader under jästiden så ugnen är varm när du vill sätta in degen!
Gör små gropar i degen med ett finger (ha olja på!) och strö sedan på flingsalt och kryddor. Sätt in i ugnen.
Grädda brödet i 20-25 minuter. Låt den svalna något innan du äter, brödet är dock godast nygräddat så vänta inte för länge ;)
 
 
Lycka till!
/Bex
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela