runbexrun.blogg.se/bexbakar

Recept: bönbiffar med ärtor och soltorkad tomat

Publicerad 2015-10-08 21:58:07 i Vegetariska recept,

(Bilden har inget med maträtten i inlägget att göra, bara en matbild jag tog på måfå)
 
Idag hade jag planerat att vi skulle äta ugnrostade rotfrukter och quinoanuggets, efter ett recept jag hittat i en av mina kokböcker. Men när vi gjorde falafel igår tog quinoan slut och jag orkade inte cykla och handla idag bara för att köpa quinoa. SÅ vad göra? Jag inproviserade ihop ett recept på bönbiffar som blev riktigt gott, varför jag tänkte dela med mig av det.
 
Bönbiffar med gröna ärtor och soltorkade tomater (4 portioner, eller 3 i vårt hushåll...)
1 pkt blandade bönor 
1,5 dl gröna ärtor
1 ägg
5-8 soltorkade tomater
1/2 dl havregryn
1 msk ströbröd
1/2 tsk citronpeppar
1/2 tsk timjan
rapsolja att steka i
 
Skölj bönorna tills det slutar skumma och låt rinna av. Tina de gröna ärtorna. Torka av lite av oljan från de soltorkade tomaterna och hacka de. Blanda ärtor, bönor, ägg och soltorkade tomater i en bunke och mixa ihop med en stavmixer (eller i matberedare). Tillsätt kryddor, havregryn och ströbröd och blanda. Lät svälla några minuter. Hetta under tiden upp en stekpanna med rapsolja i. Klicka ut 5-7 biffar i stekpannan och lät steka på hög värme några minuter per sida. Sänk sedan värmen och stek några minuter till. Klart!
 
Jag serverade dessa med ugnsrostade rotfrukter, grönsallad och oliver. En god yoghurtsås hade nog också varit gott till.
 
Smaklig måltid!
/Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela