runbexrun.blogg.se/bexbakar

Surdegen Albert - tips om surdeg

Publicerad 2015-10-14 21:30:00 i Surdeg,

Jag har en surdeg. Den heter Albert (i enlighet med min förkärlek till att döpa icke-levande saker) och bor i en glasburk i min kyl. 
 
Ungefär en gång i veckan tar jag fram Albert ur hans burk, matar honom med rågmjöl och vatten och bakar ett gott bröd med hans hjälp. Albert gör alla mina surdegsbröd härligt syrliga och luftigt saftiga. Hittills har han hjälp mig med äpple- och hasselnötsbröd, skållat havrebröd, fikon- och valnötsbröd, plommonbröd samt fyrkornsbröd. Alla har blivit riktigt goda och numera köper vi inget bröd till vårt hushåll, Jonathan och jag, utan jag och Albert sköter den detaljen.

Just nu är jag bortrest i Prag under en vecka. Men, tänker ni säkert nu, du och Alberts gemensamma bröd då? Jo, men ni ser att bara man matar en surdeg så den inte blir för sur och tappar jäskraft så behöver man inte baka med den varje vecka. Surdegen håller sig pigg och fräsch i ungefär en vecka innan den behöver matas.
 
I går matade jag därför Albert för att förhindra att han skulle bli för sur under tiden jag är borta (man vill ju inte att han känner sig bortglömd). 
Hur gör man då detta? 
 
När jag vill baka med Albert brukar jag mata igång surdegen på kvällen och röra ihop degen på morgonen efter, dvs att jag matar den ca 9 timmar innan jag bakar med den. Då tar jag den surdeg jag sparat sedan förra baket och blandar med ca 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten. 
Nu när jag reser bort håller jag ut ungefär hälften av min befintliga surdeg i vasken och blandar i 1 msk rågmjöl och 1 msk vatten i resterande surdeg. Superenkelt! 
När degen bubblat upp i sin burk och ser pösig ut samt luktar lite honungsartat är den pigg och redo att jäsa dina degar!
 
Lycka till! 
 
Bex

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela