runbexrun.blogg.se/bexbakar

Surdegsbak och fruktsallad

Publicerad 2015-10-25 09:17:00 i Brödbak, Surdeg,

Igår var det dags för lite surdegsbak här hemma i lägenheten igen. Albert hade inte bara överlevt ensamheten utan var faktiskt i riktigt god form. Fick mata igång honom lite, men han var snabbt pigg och bubblig igen.
 
 
 
Här har vi min lilla deg på jäsning. Det blev ett rätt enkelt surdegsbröd med ungefär lika delar rågmjöl, grahamsmjöl, vetemjöl och vatten. Och så Albert förstås. Rör ihop alla ingredienser och låt jäsa i 6-8 timmar. Gav mig gott om tid att plugga.
 
Sedan delades degen upp i två delar som jag la i mjölad handdukar i varsin skål så de skulle hålla sig runda och fina. Där fick de ligga i tre timmar innan det var dags att skjutsa in dem i ugnen. 40 min på 225 grader och sen var det klart!
 
 
 
 
Såhär fina blev dem! Vi skar upp ett av bröden och åt till middag tillsammans med lasagne som jag gjorde och det var mycket uppskattat. Både Jonathan och Daira, som var mina försökskaniner tyckte brödet var gott, vilket var extra roligt med tanke på att jag slängde ihop det lite på måfå :)
 
 
 
Senare på kvällen gjorde Daira och jag även en fruktsallad. Den här innehåller en banan, ett granatäpple, två stora kiwis och en massa röda vindruvor. Den baserades helt enkelt på vilka frukter som var billiga på Ica när vi handlade. Alla frukter köptes på någon form av extrapris. Det är ett starkt tips! Kolla om det är några roliga grönsaker eller frukter som är på extrapris och fyll sedan ut med det som normalt är billigare. I fruktsallad är det ju roligt att ha mer än bara banan, äpple och kanske päron så då kan man kika om kanske ananas, physalis, vindruvor eller kiwi är billigt så man kan ha i det också. Fruktsalladen blir på en gång mycket lyxigare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela